Kirjoita ja karsi

Kirjoita, kuvaa ja karsi

Hyvä sisältö syntyy oikeasta äänensävystä sekä selkeästä ja sujuvasta kielestä ja rakenteesta. Tältä sivulta löydät vinkkejä hyvään verkkokirjoittamiseen ja oikean äänensävyn löytämiseen.

Piirretty hahmo toimittajanhattu päässä

Ymmärrä ja suunnitteleKirjoita, kuvaa ja karsi Rakenna ja julkaiseTestaa ja jatkokehitä

Kirjoita, kuvaa ja karsi

Hyvä sisältö syntyy oikeasta äänensävystä sekä selkeästä ja sujuvasta kielestä ja rakenteesta.

Hel.fi äänensävy

  1. Selkeä ja suora
  2. Asiantunteva, mutta mutkaton
  3. Ystävällinen ja kannustava
  4. Raikas
Kaksi piirrettyä hahmoa pohdiskelee

Mistä äänensävymme muodostuu?

  • Käytä hyvää, selkeää yleiskieltä. Älä kiertele ja kaartele tai piiloudu muodollisuuden taakse.
  • Käytä lyhyitä lauseita, tiivistä ja kirjoita asiat mahdollisimman yksinkertaisesti.
  • Ilmaise asiat tarkasti, vältä epämääräisyyttä.
  • Osoita asiantuntijuutta konkreettisilla esimerkeillä aina kun mahdollista.
  • Olemme asiallisia, mutta helposti lähestyttäviä.
  • Käytä me- ja sinä-lauseita.
  • Vaikka puhuttelemme ja osoitamme ammattimaista empaattisuutta, emme ole liian tuttavallisia.
  • Asiallinen ei tarkoita muodollista. Käytä siis arkipäiväistä nykykieltä ja lyhyitä lauseita, älä kiertele ja kaartele tai piiloudu muodollisuuden taakse.
  • Olemme ihmisläheisiä ja lämminhenkisiä, puhumme asiakkaan kielellä ja käytämme mahdollisimman ymmärrettäviä sanavalintoja.
  • Puhuttele käyttäjää. Käytä me- ja sinä-lauseita.
  • Käytä kannustavia kehotteita (esim. “Tutustu myös näihin”, “Löydä itsellesi sopiva koulutus”).
  • Äänensävymme mukautuu aina kontekstiin. Mieti siis, mitä vastaanottaja tietää ja sopeuta viestisi sen mukaan.
  • Käytä aktiivia aina kun mahdollista (“päätimme” vs. “päätettiin”).
  • Vältä kapulakieltä ja turhaa virallisuutta.
  • Vältä pitkiä lauserakenteita, kiteytä ja tiivistä (ei pitkiä tekstimassoja, ei poikkeuksen poikkeuksia).
  • Käytä asiakkaan kieltä ja sanastoa aina kun mahdollista.

Vinkkejä kirjoittamiseen

Kiinnitä huomiota sanojen ymmärrettävyyteen ja käytä termejä systemaattisesti – siis samaa termiä samalla sivulla. Esimerkiksi kantakaupunki, liikekeskusta ja ydinkeskusta ovat toistensa synonyymeja, mutta niiden käyttäminen ristiin samalla sivulla hankaloittaa ymmärtämistä. Testaa sisältöjä ja termejä työkavereilla ja asiakkailla.

Käytä mahdollisimman lyhyitä ja selkeitä sanoja. Esimerkiksi pysäköintimaksuvyöhyke-termin voi korvata maksuvyöhykkeellä silloin, kun käyttöyhteys on lukijalle selvä.

Vältä hienoja sanoja ja ammattislangia, joita käyttäjät eivät käytä tai tunnista. Esimerkiksi varhaiskasvatus vs. päiväkoti.

Suosi lyhyitä lauseita ja kirjoita asiat mahdollisimman yksinkertaisesti. Pidä teksti myös tiiviinä. Kun asia on käsitelty riittävän tarkasti, ei tekstin pituutta tarvitse venyttää vain muodon vuoksi.

Kun luettelet useampia asioita, hyödynnä listoja.

Hel.fi:n tehtävä on ohjata ja opastaa käyttäjiä. Kirjoita siis selkeää ja saavutettavaa, käyttäjälähtöistä kieltä. Emme käytä lakitekstiä, sillä se ei ole ymmärrettävää kaikille. Tarvittaessa voit linkittää esimerkiksi Finlexiin.

Ei näin:

Pysäköidessäsi virheellisesti voit saada 60–80 euron pysäköintivirhemaksun. Pysäköintivirhemaksu on maksettava 30 päivän kuluessa pysäköintivirhemaksun antamispäivästä. Mikäli maksua ei suoriteta annetussa maksuajassa, maksu on suoritettava 14 euron määrällä korotettuna (Laki pysäköinninvalvonnasta 17 §). Maksu on ulosottokelpoinen ilman erillistä päätöstä.

Vaan näin:

Jos pysäköit virheellisesti, voit saada 60–80 euron pysäköintivirhemaksun. Virhemaksu on maksettava 30 päivän kuluessa. Mikäli et maksa annetussa ajassa, maksuun lisätään 14 euron korotus (Laki pysäköinninvalvonnasta 17 §). Maksu on ulosottokelpoinen ilman erillistä päätöstä.

Kaksi piirrettyä hahmoa pohdiskelee

Selkokieli on suomen kielen muoto, jossa kieltä on muovattu sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi.

Hel.fi:ssä emme käytä selkokieltä, ellei se ole välttämätöntä. Selkokielisen sisällön tuottavat selkokielen ammattilaiset.

Selkokieli ei siis tarkoita samaa kuin verkkokirjoittamisen ymmärrettävä ja selkeä yleiskieli.

Lue lisää selkokielestä Selkokeskuksen sivuilta.

Kaksi piirrettyä hahmoa tervehtii

Pikapalaute

Löysitko tiedon mitä kaipasit? Voit jättää palautetta palvelun toiminnallisuuksista tai kertoa, jos jokin asia ei mielestäsi toiminut tai mennyt aivan nappiin.