Tuoteomistajan opinpolku
Tuoteomistajan opinpolku vaiheistaa osaamisen kehittämistä ja tukee oppimista työssä - aina roolissa aloittamisesta kehitysprojektin eri vaiheisiin.
Uusi tuoteomistaja aloittaa
Onnittelut ja lämpimästi tervetuloa kaupungin tuoteomistajien joukkoon!
Hienoa, lämpimästi tervetuloa kaupungin tuoteomistajaperheeseen ja uuteen jännittävään rooliin! Tässä roolissa tulet kehittämään itseäsi monipuolisesti. Uusi osaaminen tulee myös viemään sinua urallasi eteenpäin, joten ota nämä uudet opit rohkeasti vastaan. Tuoteomistaja-osaaminen on kysyttyä työelämässä juuri nyt! Helsingin kaupunki tarjoaa sinulle mm. virallisen tuoteomistaja-sertifioinnin (katso koulutuskalenterista) ja kehitysprojekti tarjoaa sinulle noin vuoden mittaisen opinpolun tuoteomistajarooliin. Opit siis roolin tehtävät projektin aikana pala kerrallaan – ei hätää jos nyt alussa moni asia tuntuu vaikealta, anna itsellesi aikaa oppia ja omaksua. Tuoteomistajana sinulla on tukena ydintiimi toimialalta sekä projektin aikana muotoilutiimi ja ohjelmistokehitystiimi. Digitalisaatio-ohjelma ja oman toimialasi johto tukevat myös sinua.
Tuoteomistajan tärkein tehtävä on johtaa palvelun kehittämistä kohti ensijulkaisua ja siitä eteenpäin jatkuvaan kehittämiseen. Tässä työssä on tärkeää erilaiset vuorovaikutussuhteet tiimien ja asiakkaiden, sidosryhmien kanssa. Lisäksi tuoteomistajana vastaat tuotevisiosta – tai muotoilijat usein puhuvat konseptista, eli palvelun tavoitetilan kuvauksesta, joka toimii pohjantähtenä kehittämisen polulla.
Olemme kaupungilla kouluttaneet jo yli 40 tuoteomistajaa! Eniten matkan varrella oppii ketterästä kehityksestä, palvelumuotoilusta ja oman työn johtamisesta sekä tiimityöstä. Sinulle tulee pikku hiljaa tutuksi ohjelmistokehityksen ja muotoilun sanasto – opit myös miten näiden alojen ammattilaiset auttavat sinua palvelusi toteutuksessa ja suunnittelussa. Tuoteomistajan roolissa riittää vauhtia, joten projektinhallinnan, priorisoinnin sekä oman työn ja jaksamisen johtaminen ovat tärkeitä perustaitoja, joita kannattaa kehittää jatkuvasti.
Pääset helpoiten alkuun tutustumalla Pelikirjan Opi perusteet -osioon ja kehittämisen polun päävaiheisiin, sekä verkosta löytyvään Scrum-oppaaseen.
Katso myös kaupungin intrasta (vaatii hel.fi-tunnukset) miten tuoteomistajia tuetaan ja millaiseen vertaisyhteisöön voit liittyä.
Tuoteomistajan peruskurssit ovat kaupungin omat Tuoteomistajan ABC-koulutukset sekä virallinen Koulutuskalenterin Sertifioitu Scrum tuoteomistaja -kurssi.
Voit katsoa esimerkinomaisesti hel.fi-hankkeen tuoteomistajan aloituspaketin (vaatii hel.fi-tunnukset).
Oppaat
Tuoteomistajana tarvitset käyttöoikeudet vähintään Jira- ja Confluence-ohjelmistoihin. Voit hankkia ne itsellesi ja kehitystiimillesi lomakkeen avulla. Hanki tunnukset kaikkiin työkaluihin jo tällä viikolla!
Kehitystiimin työkalut (Intra)
Jira
- Mihin tarkoitukseen?
- Oman projektisi kehitysjonon ja mahdollisen päätuotejonon hallinta
- Sprinttien hallinta
- Opettele Jirassa:
- Miten katsot käynnissä olevan sprintin tilanteen
- Miten katsot backlogia
- Miten etsit ominaisuuteen liittyvän Jira-tiketin
- Miten katsot oman kehittäjäsi tehtävät
Confluence eli Conflu
- Mihin tarkoitukseen?
- Ketterään työskentelyyn liittyvä dokumentaatio
- Työtapasopimukset
- Palaverien agendat, muistiot, päätökset
- Ohjeet
- Opettele Conflussa:
- Päivitä projektisi tietoja
- Kirjatkaa ydintiimin kanssa ylös projektinne työtapasopimus
- Etsi Conflusta tuoteomistajalle suunnattu osio
- Etsi Conflusta ohjelmistokehitystiimin seurantasivu ja mahdollinen toimialojen priorisointilista
Teams
- Perusta projektin viestintä sopivaan kanavaan
- Perusta kansio oman projektin tiedostoille
- Perusta oman ydintiimin chätti (vältä sähköpostia)
Slack
- Ohjelmistokehitystiimin viestintä on usein Slackissä. Selvitä, mitä kanavia on jo olemassa ja perusta tarvittaessa omia kanavia.
- Perusta kuumalinja (kun sivusto on lähellä julkaisua) akuuttien ongelmien ratkomiseen.
Figma
- Mihin tarkoitukseen?
- Käyttöliittymäsuunnittelua varten
- Opettele Figmassa:
- Käyttöliittymäsuunnitelmien katselmointi ja kommentointi
Platta
- Mihin tarkoitukseen?
- Sovelluksen ohjelmistokehitystä ja ylläpitoa varten
Ketterän kehittämisen mallissa on kolme sprinttitapahtumaa, joilla on erilainen tarkoitus ja sisältö. Varmista, että ymmärrät erilaiset tapahtumat, tunnista niiden osallistujat ja kalenteroi tilaisuudet.
Sprinttikatselmoinnin (engl. sprint review) tarkoitus
- Esitellä (näyttää) mitä saatiin kuluneella sprintillä aikaiseksi.
- Esitellään, mitä saatiin valmiiksi (DoD eli valmiin määritelmä on tämän vuoksi tärkeä)
- Myös keskeneräistä tulee näyttää.
- Juhlitaan onnistumisia ja tuloksia!
- Sprintin tuotoksiin haetaan palautetta (“onko kellään kysyttävää tai kommentoitavaa tähän liittyen?”)
- Muotoilutiimi / devitiimi hakee ja saa palautetta tuotoksiin POlta (ja ydintiimiltä ja projektijohdolta)
- PO hakee palautetta palvelumuotoilijoilta, sisältömuotoilijoilta, käyttöliittymäsuunnittelijoilta ja arkkitehdilta / deviltä (erityisesti toteutusvaiheessa)
- PO hakee muilta POilta vertaistukea (erityisesti toteutusvaiheessa)
- PO kuvaa, miten projektissa on edistytty ja miten projekti etenee aikataulussaan/tavoitteissaan.
- Yhdessä pohditaan, onko tämä oikea suunta ja mitä pitäisi tehdä seuraavaksi
Sprinttisuunnittelun (engl. sprint planning) tarkoitus
- PO kuvaa sprintin tavoitteet (suunnitteluvaiheessa usein palvelumuotoilija)
- Avataan kokonais-backlog eli tehtävälista Jirasta ja katsotaan mitä siellä on kärjessä
- Valitaan seuraavalle sprintille tehtävät (tehtävät tulee olla etukäteen valmisteltuja Jiraan)
- Punnitaan työkuormaa ja ajankäyttöä – paljonko sprintille voidaan nostaa tekemistä
- Punnitaan prioriteetteja – mikä on tärkeää juuri tässä sprintissä, mikä pitää ainakin saada tehtyä
- Lopputuloksena on, että jokainen osaa kertoa sprintin tavoitteen ja mitä sprintillä ollaan tekemässä tämän tavoitteen eteen. Sprintin backlogiin on valittu kaikki sen sprintin tehtävät, eli Jirassa on muodostunut sprintille tehtävät.
Retron eli retrospektiivin tarkoitus
- Reflektoidaan mennyttä, jotta voidaan kehittää tekemisen ja työtapojen laatua sekä tehokkuutta
- Voidaan reflektoida yksilöinä, tiimeinä, projekteina tai ajanjaksoina.
- Voidaan reflektoida tiettyä toimintatapaa, prosessia, menetelmää tai esim. definition of donea.
- Mietitään juurisyitä ongelmille
- Tunnistetaan parannusehdotukset ja valitaan tulevalle sprintille nopeat muutokset (jotka voidaan halutessa kirjata Jiraan)
- Retroja voi vetää eri tavoin, tässä perusmenetelmä:
- Mikä meni sprintissä hyvin
- Mitä voisi vielä kehittää
- Mitä muutoksia tehdään seuraavaan sprinttiin => selkeät tehtävät: kuka, mitä, milloin
- Myös työn mielekkyyttä ja tiimihenkeä on tärkeää kehittää retroissa
- Retrojen työpohjana voi käyttää Miroa, Exceliä tai Confluencea. Linkitä oman tiimin dokumentaatio työtapasopimukseen.
Tapahtumien fasilitointi kannattaa sopia etukäteen
- Puheenjohtaminen
- Tilaisuuden juoksuttaminen, aikataulutus
- Tarvittaessa työpohjan tekeminen (retro)
- Jiran operointi ja ruudunjako (sprinttisuunnittelussa tikettien siirto sprintille)
- Rituaalin tavoitteiden ja tarkoituksen varmistaminen
Ennen projektin käynnistymistä, tuoteomistajalla on useita valmisteluun liittyviä tehtäviä:
- Taustamateriaalien koostaminen hankkeen Teamsiin projektin omaan kansioon
- Ydintiimin ja verkoston kasaaminen (tee lista tai taulukko asiantuntijoista)
- Toimialan sisäinen viestintä
- Palvelumuotoilun perusteet eOppivan verkkokurssilla ja Pelikirjan Ennen kehittämistä -osio
- Virallinen tuoteomistajan koulutus Koulutuskalenterista
- Projektin ensimmäisen kuukauden kalenterointi
- Sovi ydintiimin kanssa tutustumistapaaminen, jossa sovitte mm. työtavoista Confluenceen. Työtapasopimukseen kirjataan projektin viestintä, palaverit ja tiedonhallinta.
- Perusta ydintiimille chätti. Kutsu mukaan mahdolliset konsultit.
- Perusta projektille oma Teams-kansio.
- Järjestä kutsut sprinttitapahtumiin ja muihin projektin palavereihin
- Kalenteroi projektille infotilaisuus ja kutsu sinne mahdollisimman laajasti projektin aiheesta kiinnostuneita työntekijöitä. Näin varmistat, että ympärilläsi tiedetään projektista.
Opinpolun vaiheet
Tuoteomistajan osaamisen kehittäminen kannattaa pilkkoa vaiheittaiseksi opinpoluksi, sillä roolissa tulee paljon uuden oppimista.
-
1Valmistautuminen
Tässä vaiheessa sinut on jo nimetty tuoteomistajaksi ja aloitat kuvaamaan kehittämisen kohdetta. Tunnistat sidosryhmiä ja projektin verkostoa, ja sitoutat heidät osaksi ydintiimiäsi ja palvelun kehittämistä.
Kun valmistaudut projektin alkamiseen, ota haltuun alkupään perusasiat: mistä tuoteomistajan roolissa on kyse, uusi sanasto, kehittämisen vaiheistus ja palvelumuotoilun perusteet.
Virallinen Sertifioitu Scrum tuoteomistaja -koulutus auttaa sinua oppimaan ketterän kehityksen peruskäsitteet. Löydät koulutuksen kaupungin Koulutuskalenterista.
Palvelumuotoilun perusteet tulevat tutuksi eOppivan verkkokurssilla.
-
2Suunnitteluvaiheessa
Toivottavasti hyppäsit mukaan jo suunnitteluvaiheessa, kun asiakasymmärrystä kerätään ja palvelun konseptia eli visiota suunnitellaan palvelumuotoilun keinoin.
Tässä vaiheessa voi jo aloittaa sprinttityöskentelyn. Tutustu tarkemmin ketterän kehittämisen tapahtumiin eli sprintin suunnitteluun, sprintin katselmointiin ja sprintin retrospektiiviin. Palvelumuotoilussa yksi sprintti voi olla esim. 2-4 viikkoa.
Opit paljon palvelumuotoilusta osallistumalla aktiivisesti muotoilijoiden työskentelyyn. Erityisesti pääset opettelemaan tuoteomistajan keskeisintä tehtävää – palveluvision määrittelyä. Samalla tutustut minimituote eli MVP-ajatteluun. Opit rajaamaan ja priorisoimaan ensijulkaisua sekä muodostamaan kehitysjonon aihion.
Suunnitteluvaiheen lopussa valmistaudut toteutusvaiheeseen ja varmistat, että kehityksen työkalujen käyttö sujuu.
-
3Toteutusvaiheessa
Kun palvelun kehittäminen etenee toteutusvaiheeseen, pääset todella tuoteomistajan työn ytimeen – ketterän toteutuksen ohjaamiseen ja kehitysjonon priorisointiin kehitystiimin arjessa.
Hyödynnä scrum masteria eli scrummaria työparinasi kehitysjonon jalostamisessa ja kehitystiimin valmentamisessa. Opit samalla, mistä koostuu tehokas ja tuottava kehitystiimin arki.
Ensijulkaisun toteutus on suuri ponnistus ja opit rohkeutta rajata, jotta saatte palvelun tuotantoon. Jatkuvan kehittämisen maailma odottaa sinua.
-
4Kehitä osaamistasi jatkuvasti
Palvelun kehittäminen ensijulkaisun jälkeen antaa sinulle mahdollisuuden oppia palvelun asiakaskokemuksen mittaamisesta ja muista jatkuvan kehittämisen keinoista.
Opit suunnittelemaan palvelun kehittämiselle tiekarttaa ja uusia kehityssyklejä.
Kaupungin tuoteomistajaverkostossa voit kehittää osaamistasi jatkuvasti ja tutustut muihin tuoteomistajiin. Kokeneiden tuoteomistajien vertaistuki auttaa sinua onnistumaan.
Kaipaatko tukea?
1. Tutustu ensin tämän sivuston materiaaleihin.
2. Ota yhteyttä Kehittämisen tukeen! Vastaamme viikon kuluessa.
3. Sovimme tapaamisen kanssasi.