Tuoteomistajan tarkistuslista
Tuoteomistajan tarkistuslistan avulla voit varmistaa, että palvelussasi ovat perusasiat kunnossa. Tarkistuslistat auttavat laadunvarmistuksessa.
Tällä sivulla
- Saavutettavuus
- Verkkoanalytiikka
- Palaute
- Helsingin brändi ja visuaalinen ilme
- Käytettävyys
- Sinua voisi kiinnostaa
Jos et vielä tunne kaikkia tällä sivulla mainittuja aihealueita tai osaa käyttää työkaluja, ilmoittaudu järjestelmän koulutukseen tai pyydä vinkkejä kokeneemmalta tuoteomistajalta.
Saavutettavuus
- Palvelulla on saavutettavuusseloste
- Seloste on julkaistu verkkosivuna osana kyseisen palvelun verkkosivustoa
- Seloste on helposti saatavilla (esimerkiksi linkki selosteelle löytyy verkkosivuston alatunnisteesta)
- Seloste on kaupungin mallipohjan mukainen
- Seloste on käännetty niille kielille, joilla verkkosivusto on julkaistu
- Seloste on päivitetty vuoden sisällä
- Palvelun saavutettavuus testataan asiantuntijan toimesta aina kun palveluun tehdään ohjelmistopäivityksiä
- Palvelun saavutettavuus huomioidaan kun palveluun lisätään uutta sisältöä (esimerkiksi kuvien alt-tekstit, tekstisisältöjen loogiset otsikkotasot)
- Palvelun saavutettavuutta seurataan säännöllisesti esimerkiksi Salvia-työkalun avulla
Verkkoanalytiikka
Varmista, että kävijäseuranta (eli verkkoanalytiikka) on asennettu. Helsingin kaupungilla käytetään Matomo-ratkaisua.
- Palveluun on kytketty verkkoanalytiikka (Matomo)
- Kävijäseuranta toimii ja dataa kerääntyy Matomoon
- Tuoteomistajalla on pääsy Matomon tarvittaviin näkymiin
Palaute
Helsingin kaupungilla on käytössä kaupunkiyhteinen Palautejärjestelmä sekä Askem-pikapalautetyökalu (entinen React&Share). Lisäksi palveluilla voi olla omia palautekanavia, kuten sähköposti.
Palautejärjestelmä
- Käyttäjän on helppo antaa palautetta palvelusta (esimerkiksi linkki Palautejärjestelmään löytyy verkkosivuston ylä- tai alatunnisteesta)
- Tuoteomistajalla on pääsy palvelun aihepiiriin liittyviin palautteisiin Palautejärjestelmässä
- Palautteisiin vastataan viikon kuluessa
Pikapalaute
- Palveluun on lisätty pikapalaute (Askem), etenkin jos kyseessä on viestinnällinen verkkosivusto
- Askem-työkalun pikapalautepainikkeet lisätään verkkosivuston jokaiselle sivulle, paitsi etusivulle. Käyttäjät voivat vastata pikapalautepainikkeiden (kyllä, osittain, ei) avulla kysymykseen löysitkö etsimäsi tiedon tältä sivulta.
- Pikapalaute toimii ja dataa kerääntyy Askemiin
- Tuoteomistajalla on pääsy Askemin tarvittaviin näkymiin
Helsingin brändi ja visuaalinen ilme
Helsinki-kehystunnus
- Palvelussa on käytössä Helsinki-kehystunnus
- Kehystunnus näkyy palvelun ylätunnisteessa
- Kehystunnus näkyy palvelun alatunnisteessa
- Palvelulle on lisätty Favicon (H-kirjain)
Lue lisää Faviconista (englanniksi)
Helsinki Grotesk -fontti
- Palvelussa on käytössä Helsinki Grotesk -fontti
- Leipäteksti on tasattu vasempaan reunaan
Helsingin väripaletti
- Palvelussa on käytössä Helsingin väripaletti
- Väripaletin värejä on käytetty oikein
- värien osavärejä, liukuvärejä tai läpinäkyvyyksiä ei saa käyttää
- brändivärejä ei saa käyttää statusväreinä
- statusvärejä ei saa käyttää niille soveltumattomissa käyttöliittymäelementeissä (esimerkiksi heron taustavärinä)
Lue lisää väreistä (englanniksi)
Koromuodot
- Palvelussa on käytössä koromuodot
- Koromuotoja on samassa näkymässä vain yksi
- Samalla sivulla ei ole käytetty useaa eri koromuotoa
- Koromuotojen käyttösuunnat ovat vaakatasossa, pystytasossa tai 45/135 asteen kulmassa
- Koromuotojen kärjet ja katkaisukohdat on määritetty oikein (käytössä on vähintään 2 kokonaista koronkärkeä per pinta ja koron tulisi aina katketa joko huipun tai pohjan puolivälistä)
Helsinki Design System
- Palvelu on Helsinki Design Systemin mukainen
Lue lisää Helsinki Design Systemistä
Muut visuaalisen ilmeen ohjeistukset
- Elementeissä ei ole käytetty varjostuksia
- Elementeissä ei ole käytetty pyöreitä reunuksia
- 404-sivu on palvelun visuaalisen ilmeen mukainen (esimerkki 404-sivusta)
Käytettävyys
Etusivu
- Etusivu kuvaa, mitä varten palvelu on olemassa
- Etusivusta saa selkeän kuvan mitä käyttäjä voi tehdä
- Useimmin käytetyt polut on saatavilla etusivulta
Kokonaisuus
- Sivustolla on tukea käyttäjille
- Toimintokehotteet (CTA) on selkeät, painettavat ja nimetty kuvaavasti
- Sivuston nimellä hakiessa palvelu löytyy Google-hakutulosten ensimmäiseltä sivulta
- Sivustolla on mahdollisuus antaa helposti palautetta (esimerkiksi linkki Palautejärjestelmään)
Navigaatio
- Sivuston navigointi on löydettävissä, intuitiivinen ja yhdenmukainen
- Navigointi on mahdollista useammalla eri tavalla (esimerkiksi päävalikko ja haku tai päävalikko ja murupolku)
- Etusivulle pääsee palaamaan navigaation kautta
Virheet
- Sivustolla on virhesivu (404-sivu)
- Jos sivustolla on lomakkeita, niiden virheilmoitukset ovat selkeät
- Sivuston suorituskyky tai virheet ei estä käyttökokemusta (esimerkiksi hitaat sivujen lataukset, pitkät viiveet)
Sinua voisi kiinnostaa
- Matomo tuoteomistajan työkaluna
Matomolla saat tietoa sivujesi kävijöistä.
- Askem tuoteomistajan työkaluna
Askemilla kehität sisältöjä ja niiden löydettävyyttä asiakkaiden tarpeiden pohjalta.