Tuoteomistajan tarkistuslista

Tuoteomistajan tarkistuslistan avulla voit varmistaa, että palvelussasi ovat perusasiat kunnossa. Tarkistuslistat auttavat laadunvarmistuksessa.

Jos et vielä tunne kaikkia tällä sivulla mainittuja aihealueita tai osaa käyttää työkaluja, ilmoittaudu järjestelmän koulutukseen tai pyydä vinkkejä kokeneemmalta tuoteomistajalta.

Saavutettavuus

  • Palvelulla on saavutettavuusseloste​
  • Seloste on julkaistu verkkosivuna osana kyseisen palvelun verkkosivustoa​
  • Seloste on helposti saatavilla (esimerkiksi linkki selosteelle löytyy verkkosivuston alatunnisteesta)​
  • Seloste on kaupungin mallipohjan mukainen​
  • Seloste on käännetty niille kielille, joilla verkkosivusto on julkaistu​
  • Seloste on päivitetty vuoden sisällä​
  • Palvelun saavutettavuus testataan asiantuntijan toimesta aina kun palveluun tehdään ohjelmistopäivityksiä​
  • Palvelun saavutettavuus huomioidaan kun palveluun lisätään uutta sisältöä (esimerkiksi kuvien alt-tekstit, tekstisisältöjen loogiset otsikkotasot)​
  • Palvelun saavutettavuutta seurataan säännöllisesti esimerkiksi Salvia-työkalun avulla

Verkkoanalytiikka

Varmista, että kävijäseuranta (eli verkkoanalytiikka) on asennettu. Helsingin kaupungilla käytetään Matomo-ratkaisua.

  • Palveluun on kytketty verkkoanalytiikka (Matomo)
  • Kävijäseuranta toimii ja dataa kerääntyy Matomoon​
  • Tuoteomistajalla on pääsy Matomon tarvittaviin näkymiin

Palaute

Helsingin kaupungilla on käytössä kaupunkiyhteinen Palautejärjestelmä sekä Askem-pikapalautetyökalu (entinen React&Share). Lisäksi palveluilla voi olla omia palautekanavia, kuten sähköposti.

Palautejärjestelmä

  • Käyttäjän on helppo antaa palautetta palvelusta (esimerkiksi linkki Palautejärjestelmään löytyy verkkosivuston ylä- tai alatunnisteesta) ​
  • Tuoteomistajalla on pääsy palvelun aihepiiriin liittyviin palautteisiin Palautejärjestelmässä
  • Palautteisiin vastataan viikon kuluessa

​Pikapalaute

  • Palveluun on lisätty pikapalaute (Askem), etenkin jos kyseessä on viestinnällinen verkkosivusto​
  • Askem-työkalun pikapalautepainikkeet lisätään verkkosivuston jokaiselle sivulle, paitsi etusivulle. Käyttäjät voivat vastata pikapalautepainikkeiden (kyllä, osittain, ei) avulla kysymykseen löysitkö etsimäsi tiedon tältä sivulta.​
  • Pikapalaute toimii ja dataa kerääntyy Askemiin​
  • Tuoteomistajalla on pääsy Askemin tarvittaviin näkymiin

Helsingin brändi ja visuaalinen ilme​

Helsinki-kehystunnus

  • Palvelussa on käytössä Helsinki-kehystunnus
  • Kehystunnus näkyy palvelun ylätunnisteessa
  • Kehystunnus näkyy palvelun alatunnisteessa
  • Palvelulle on lisätty Favicon (H-kirjain)

Lue lisää Faviconista (englanniksi)

Helsinki Grotesk -fontti

  • Palvelussa on käytössä Helsinki Grotesk -fontti
  • Leipäteksti on tasattu vasempaan reunaan

Helsingin väripaletti

  • Palvelussa on käytössä Helsingin väripaletti
  • Väripaletin värejä on käytetty oikein
    • värien osavärejä, liukuvärejä tai läpinäkyvyyksiä ei saa käyttää
    • brändivärejä ei saa käyttää statusväreinä
    • statusvärejä ei saa käyttää niille soveltumattomissa käyttöliittymäelementeissä (esimerkiksi heron taustavärinä)

Lue lisää väreistä (englanniksi)

Koromuodot

  • Palvelussa on käytössä koromuodot
  • Koromuotoja on samassa näkymässä vain yksi
  • Samalla sivulla ei ole käytetty useaa eri koromuotoa
  • Koromuotojen käyttösuunnat ovat vaakatasossa, pystytasossa tai 45/135 asteen kulmassa
  • Koromuotojen kärjet ja katkaisukohdat on määritetty oikein (käytössä on vähintään 2 kokonaista koronkärkeä per pinta ja koron tulisi aina katketa joko huipun tai pohjan puolivälistä)

Helsinki Design System

  • Palvelu on Helsinki Design Systemin mukainen

Lue lisää Helsinki Design Systemistä

Muut visuaalisen ilmeen ohjeistukset

  • Elementeissä ei ole käytetty varjostuksia
  • Elementeissä ei ole käytetty pyöreitä reunuksia
  • 404-sivu on palvelun visuaalisen ilmeen mukainen (esimerkki 404-sivusta)

Käytettävyys

Etusivu

  • Etusivu kuvaa, mitä varten palvelu on olemassa
  • Etusivusta saa selkeän kuvan mitä käyttäjä voi tehdä
  • Useimmin käytetyt polut on saatavilla etusivulta

Kokonaisuus

  • Sivustolla on tukea käyttäjille
  • Toimintokehotteet (CTA) on selkeät, painettavat ja nimetty kuvaavasti
  • Sivuston nimellä hakiessa palvelu löytyy Google-hakutulosten ensimmäiseltä sivulta
  • Sivustolla on mahdollisuus antaa helposti palautetta (esimerkiksi linkki Palautejärjestelmään)
  • Sivuston navigointi on löydettävissä, intuitiivinen ja yhdenmukainen
  • Navigointi on mahdollista useammalla eri tavalla (esimerkiksi päävalikko ja haku tai päävalikko ja murupolku)
  • Etusivulle pääsee palaamaan navigaation kautta

Virheet

  • Sivustolla on virhesivu (404-sivu)
  • Jos sivustolla on lomakkeita, niiden virheilmoitukset ovat selkeät
  • Sivuston suorituskyky tai virheet ei estä käyttökokemusta (esimerkiksi hitaat sivujen lataukset, pitkät viiveet)