Asiakastutkimuksen opas
Tiedätkö mitä asiakkaat ja käyttäjät todellisuudessa tarvitsevat ja haluavat palvelulta? Älä arvaile, vaan tutki asiakkaitasi ja testaa ja suunnittele palvelu yhdessä heidän kanssaan!
Tällä sivulla
- Mitä on asiakastutkimus?
- Asiakastutkimuksen vaiheet
- Käyttäjätestauksen vaiheet
- Tietosuoja asiakastutkimuksessa
- Tutustu hel.fi-hankkeen materiaaleihin
- Kaipaatko tukea?
- Sinua voisi kiinnostaa
Mitä on asiakastutkimus?
Asiakastutkimuksen tarkoitus on kerätä asiakasymmärrystä palvelujen ja toiminnan kehittämisen pohjalle. Muotoilussa asiakastutkimuksessa yhdistetään laadullisia ja määrällisiä menetelmiä.
Ennen palvelun kehittämistä on ymmärrettävä, kenelle palvelua tehdään. Asiakastutkimuksessa eri menetelmin kerätty ymmärrys lisää empatiaa eli pystymme paremmin ymmärtämään palvelua käyttävän ihmisen näkökulmaa. Tutkimuksissa kerätään tietoa ihmisten elämäntilanteesta, arjesta, tunteista, kokemuksista, kipupisteistä, tarpeista ja toiveista. Tämä auttaa ennakoimaan ja suunnittelemaan lopullista asiakaskokemusta.
Asiakasymmärrystä voi koota ja kerryttää monin tavoin. Aloita aina kartoittamalla, mitä tietoa asiakkaista on jo olemassa. Joskus olemassa olevan tiedon analysoinnin ja tarkastelun pohjalta pääsee jo pitkälle. Kartoituksen avulla myös tunnistat, millaista tietoa tarvitaan lisää. Mitä emme vielä tiedä?
Kun täydentävän asiakastutkimuksen tarpeet on tunnistettu, kannattaa hyödyntää ja yhdistellä erilaisia tiedonkeruun tapoja. Tässä voit ottaa avuksi asiakastutkimuksen asiantuntijoita, jotka osaavat valita kuhunkin tilanteeseen ja tarpeeseen parhaat menetelmät.
Menetelmiä asiakastutkimukseen:
Haastattelut, kyselytutkimukset, etnografia, havainnointi, luotaimet, työpajat, fokusryhmät, benchmarkkaus, desk study, data-analytiikka, asiakaspalaute, sisäinen nykytilan kartoitus, asiakasraadit.
Testaaminen ja kokeilut asiakkaiden kanssa ovat osa asiakastutkimusta. Erilaisilla nopeilla prototyypeillä voidaan tutkia, mitä palvelu voisi olla, tai miten asiakas reagoi ja toimii kuvitteellisessa tilanteessa. Osallisuus ja yhteiskehittäminen ovat myös asiakastutkimusta, kun asiakkaat ja sidosryhmät otetaan esimerkiksi työpajojen ja muotoilun menetelmien avulla mukaan kehittämiseen.
Asiakastutkimusta voi tehdä sekä etänä että paikan päällä. Esimerkiksi haastattelut voidaan sopia puhelimen tai videoyhteyden kautta tai kasvotusten tutkittavan palvelun tapahtumapaikkaan. Molemmin tavoin on mahdollista kerätä syväluotaavaa asiakasymmärrystä, kun tutkimus suunnitellaan huolella.
Kiteytä asiakasymmärrys hyödynnettävään muotoon:
- Käyttäjäprofiilit ja empatia- ja kokemuskartat jäsentävät asiakasymmärrystä sekä käyttäjien erilaisia kokemuksia ja tarpeita.
- Palvelupolut ja palvelumallit (service blueprint) auttavat kuvaamaan nykytilan: käyttäjien ja prosessien kipupisteet ja mahdollisuudet.
- Varmista, että asiakasymmärrys antaa syötteitä ratkaisujen ideointiin ja konseptointiin. Miten asiakasymmärrys voi tukea myös toteutusvaiheessa? Entä miten huolehditte, että asiakasymmärrystä kerätään läpi kehittämisen eri vaiheiden ja myös jatkuvan kehittämisen aikana?
Käyttäjätestaus voidaan jakaa kolmeen: konseptin käyttäjätestaus osana palvelumuotoilua, käyttäjätestaus ennen julkaisua ja käytettävyystestaus.
Konseptitestauksen tavoitteena on arvioida ollaanko konseptoinnissa tehty oikeita asioita ja onko valittu suunta oikea ennen kuin sitä aletaan varsinaisesti toteuttamaan. Tee testausta kohdennetusti muutamille palvelun asiakkaille ja käyttäjille, jotka arvioivat valittua ideaa tai alustavia suunnitelmia.
Menetelmiä konseptin käyttäjätestaukseen:
Palvelukuvaus, käyttäjätarinat, rautalankamallit, klikkailtava prototyyppi, alustava toteutus testiympäristössä.
Käyttäjätestaus ennen palvelun julkaisua vähentää riskejä. Testata kannattaa matalalla kynnyksellä – mikä vaan kerätty palaute on parempi kuin ei mitään. Testaus auttaa todentamaan palvelun lopullista asiakas- ja käyttökokemusta sekä varmistamaan palvelun käytettävyyden ja sisältöjen ymmärrettävyyden. Testaamalla pidät huolen, että palvelu vastaa palvelua hyödyntävien kriittisimpiin tarpeisiin. Pystyt myös varautumaan tuleviin kehitystarpeisiin, kun mahdolliset ongelmakohdat tunnistetaan etukäteen.
Työkaluja asiakas- ja käyttökokemuksen varmistamiseen:
Moderoitu käyttäjätestaus, itsenäinen testaus yhdistettynä esim. kyselyyn, asiantuntija-arvioinnit, äänensävytutkimus, bränditestaus, sisältö- ja termistötestaus, A/B-testaus, katugallupit, käyttökokemuksen arviointi (esim. System Usability Scale), saavutettavuusauditointi, kokemusasiantuntijoiden konsultointi.
Paras tapa saada palautetta palvelun asiakkailta ja käyttäjiltä on julkaista palvelu. Tämän jälkeen palautetta ja käyttäjädataa kertyy väistämättä – opettele ottamaan siitä kaikki hyöty irti. Suunnittele huolella, mitä tietoa haluat kerätä ja mitata, jotta saat kaiken hyödyn irti tiedosta eikä se johda harhaan.
Hanki riittävät taidot ja resurssit sekä suunnittele mittaamisen käytännöt, jotta mittaamisesta, testauksesta ja palautteen seuraamisesta tulee osa kehittämisen kulttuuria ja toimintatapoja. Muista myös tarkastella, mitä kertyvän tiedon taustalta löytyy esimerkiksi tutkimalla palvelua käyttävien toiminnan syitä uusilla testauksilla ja tutkimuksilla.
Työkaluja mittaamiseen ja jatkuvaan kehittämiseen:
Käyttökokemuksen jatkuva mittaaminen, palautteet (esim. Askem), analytiikka (esim. Matomo), palvelujen kävijäkyselyt, some-seuranta, käyttäjätestaus.
Kaupungilla on yli 700 jäsenen asiakasyhteisö ja asiakastutkimusalusta, jonka avulla voit toteuttaa erilaisia tehtäviä verkossa. Yhteisöstä voi myös etsiä osallistujia esimerkiksi haastatteluihin ja testauksiin.
Lisätietoa kaupungin intranetissä (vaatii hel.fi-tunnukset).
Tuoteomistajana sinun tulee auttaa tukenasi olevia muotoilijoita ja asiakastutkijoita etsimällä tietoa, taustamateriaaleja ja olemassa olevaa asiakasymmärrystä palvelustasi. Olennaista on tunnistaa tutkimustarpeita – mitä emme vielä tiedä?
Apuasi tarvitaan myös tutkimuksen toteutuksessa, kun tavoitellaan palvelun kohderyhmiä ja etsitään osallistujia tutkimukseen.
Tuoteomistajan, kuten koko kehitystiimin, on hyvä osallistua tutkimuksen tekemiseen tai seuraamiseen sekä tulosten analysointiin.
Tutustu erityisen tarkasti tutkimuksen tuloksiin ja omaksu havainnot – tutkimustulokset ovat työkalu palvelun kehittämisessä ja auttavat muistamaan, mikä on asiakkaalle tärkeää. Tutkimustulokset auttavat sinua perustelemaan monia valintoja.
Vaikka saisit ulkopuolista apua, varaa itsellesi ja tiimille aikaa seurata ja osallistua tutkimukseen. Löydöksiä on helpompi tulkita ja ymmärtää, kun tietää miten tutkimusta on tehty.
Asiakastutkimuksen vaiheet
Asiakastutkimus on tärkeä osa kehittämistä, jotta voimme ymmärtää ihmisten tarpeet palvelua kohtaan kokonaisvaltaisemmin.
-
1Määrittele tutkimuskysymykset
Mihin kysymyksiin asiakastutkimuksen tulee vastata, jotta palvelua osataan kehittää oikeaan suuntaan? Mitä asiakkaista tulee saada selville? Millaista tietoa tarvitaan asiakkaista?
Määrittele tutkimukselle selkeät tavoitteet ja kysymykset. Mieti erilaisia oletuksia ja vastauksia tutkimuskysymyksiin (hypoteesit), jotka asiakastutkimus joko vahvistaa tai kumoaa. Vastausten pohjalta tulisi voida tehdä valintoja palvelujen kehittämisen suunnasta ja priorisoinneista.
-
2Tee taustakartoitus
Kerää olemassa oleva tieto asiakkaista ja palvelun nykytilasta kootusti yhteen paikkaan, jotta se on kaikkien saatavilla ja muokattavissa. Kartoita mitä asiakkaista ja palvelun tarpeista jo tiedetään aikaisempien selvitysten, tutkimusten tai sisäisen ymmärryksen pohjalta.
Määritä tämän jälkeen, millaista lisätutkimusta- ja tietoa tarvitaan ja miten olemassaolevaa tietoa voidaan hyödyntää.
Katso esimerkki hel.fi-hankkeen Miro-tutkimusseinäpohjasta (vaatii hel.fi-tunnukset).
-
3Määrittele tutkimuksen kohderyhmät
Pohdi, halutaanko kehittämisessä keskittyä palvelun “vakioasiakkaisiin” vai tavoitella uusia tai vaikeasti tavoitettavia kohderyhmiä. Ketkä palveluasi käyttävät ja toisaalta tarvitsevat eniten? Onko tunnistettavissa kohderyhmiä, jotka tarvitsevat palvelua satunnaisesti tai välillisesti? Kohderyhmäkartoituksen ja pohdinnan myötä määritellään, mille kohderyhmälle tutkimus kannattaa kohdentaa, jotta pystytään vastaamaan palvelun kehittämistä edistäviin tutkimuskysymyksiin.
Lue lisää asiakkaan tunnistamisesta Pelikirjassa
Katso esimerkki Miro-käyttäjäryhmäkartasta Confluencessa (vaatii hel.fi-tunnukset).
-
4Laadi tutkimussuunnitelma ja toteuta tutkimus
Suunnittele millaisin menetelmin tarvittavaa tietoa kerätään ja miten tutkimus kokonaisuudessaan toteutetaan. Ketkä osallistuvat tutkimuksen tekemiseen, millainen aikataulu tutkimuksen toteuttamiselle on, mistä osallistujat tutkimukseen löydetään ja miten osallistujat palkitaan.
Laadullisilla tutkimusmenetelmillä (esim. haastattelut, palvelutilanteen havainnointi, fokusryhmät, käyttäjätestaukset) saat syvempää ymmärrystä käyttäjien toiminnasta ja motiiveista. Laadullinen tieto vastaa kysymykseen “miksi”.
Määrällisillä tutkimusmenetelmillä (esim. kyselyt, äänestykset, data-analyysit) saat käsityksen isompien joukkojen ajatukista ja toimintatavoista tiettyihin asioihin. Määrällinen tieto vastaa kysymyksiin “miten paljon, miten moni tai miten usein”.
Tutustu uudistettuun tutkimussuunnitelmapohjaan (pptx, vaatii hel.fi-tunnukset).
-
5Analysoi, raportoi ja kokoa johtopäätökset
Analysoi tutkimuksen tulokset ja kokoa tuloksista kattava tutkimusraportti. Huolehdi tulosten anonymisoinnista. Kiteytä löydökset helposti ymmärrettävään muotoon, esim. asiakasprofiileiksi, käyttäjäpersooniksi, empatiakartoiksi ja palvelupoluiksi. Nämä auttavat pitämään asiakkaan kehityksen keskiössä. Jaa tutkimuksen tulokset myös muiden käyttöön.
Kokoa lopuksi havainnot ja johtopäätökset tutkimuksesta: millaiset vastaukset saatiin tutkimuskysymyksiin? Millaista tietoa tutkimus tarjoaa siitä, millainen palvelu tulee luoda tai miten palvelua tulisi kehittää eteenpäin?
Lue vinkit laadullisen aineiston analyysin (pptx, vaatii hel.fi-tunnukset).
Älä mene sieltä mistä aita on matalin. Nopeita kyselyjä on helppo toteuttaa, mutta ne jättävät usein tuloksiltaan kylmäksi. Panosta syvempään asiakastutkimukseen, joka auttaa aidosti kehittämään palvelua!
Käyttäjätestauksen vaiheet
Testausta asiakkaiden ja käyttäjien kanssa voi tehdä jo palvelun idean tai konseptin kanssa sekä kehittämisprosessin eri vaihessa. Testausta kannattaa tehdä myös olemassa olevaan palveluun säännöllisesti.
-
1Suunnittele testaus
Pohdin miten laajaa testausta olet toteuttamassa. Rajaa testattava kokonaisuus tai osio niin, että testaaminen on osallistujille mielekästä eikä vie liikaa aikaa. Määrittele testaukselle selkeä tavoite. Varmista että testauksen valmisteluun ja toteuttamiseen on riittävästi aikaa ja resursseja. Päätä toteutaanko testaus livenä vai etänä.
Katso esimerkkipohja testaussuunnitelmalle (doc, vaatii hel.fi-tunnukset).
-
2Rekrytoi osallistujat
Varaa riittävästi aikaa osallistujien rekrytointiin ja testitilaisuuksien aikatauluttamiseen osallistujien kanssa. Määrittele huolella millaisia kohderyhmiä ja käyttäjiä on tärkeää löytää testaajiksi. Ota huomioon live- ja etätestauksen erityispiirteet.
Hyvin suunniteltuun testaukseen riittää osallistujiksi noin viisi palvelun käyttäjää, jotka edustavat mahdollisimman hyvin palvelun kohderyhmiä. Hyödynnä rekrytoinnissa erilaisia kanavia ja verkostoja, joista tavoittaa parhaiten palvelun asiakkaita ja potentiaalisia käyttäjiä.
Muista huomioida rekrytoinnissa ja testauksen toteutuksessa osallistujien henkilötietosuoja.
-
3Valmistaudu testaukseen
Valmistele testitilaisuuteen käsikirjoitus siitä, miten testaus etenee. Mitä osallistujilta kysytään ja millaisia tehtäviä tai asioita heidän tulee tehdä testattavassa palvelussa? Varmista etukäteen, että testattava palvelu tai asia toimii oikein (esim. klikkailtava prototyyppi tai testiympäristö).
Katso esimerkkipohja testin käsikirjoitukselle (doc, vaatii hel.fi-tunnukset).
-
4Toteuta testitilaisuudet
Itse testaajan lisäksi testitilaisuuteen osallistuu moderoija, joka vetää testin, sekä mielellään yksi tai useampi havainnoija, joka kirjaa ylös käyttäjän kommentit ja toiminnan testin aikana. Muista palkita osallistujat testauksen jälkeen.
Lataa esimerkkipohja testauksen muistiinpanoille (excel, vaatii hel.fi-tunnukset).
-
5Analysoi tulokset ja raportoi muutosehdotukset
Kokoa testauksen löydöksista kattava raportti, jotta tuloksiin on helppo palata myös myöhemmin. Laadi tulosten pohjalta priorisoidut muutos- ja parannusehdotukset jatkokehitystä varten. Jaa raportti myös muiden käyttöön!
Katso esimerkkipohja testausraportille (ppt, vaatii hel.fi-tunnukset)
Osallistujien palkitseminen
Asiakkaat antavat aikaansa ja arvokasta apua kehittämistyöhön osallistumalla tutkimuksiin, kuten haastatteluihin, testitilaisuuksiin ja kyselyihin. Tästä on hyvä antaa heille myös pieni palkkio kiitoksena. Hyviä palkkioita ovat esimerkiksi Helsinki-aiheiset pientavarat, suklaalevyt yms. Palkkio ei saisi kuitenkaan olla liian arvokas, jotta sitä ei tarvitse ilmoittaa Tulorekisteriin. Osallistujien kesken voi myös arpoa palkintoja, kuten lahjakortteja, jolloin tulorekisteri-ilmoitusta ei tarvitse tehdä.
Tutustu palkintojen verotuksen ohjeisiin vero.fi:ssä.
Tietosuoja asiakastutkimuksessa
Asiakastutkimuksessa syntyy aina henkilötietoa, jota on käsiteltävä tietosuojan kannalta oikein. Ole yhteydessä oman toimialasi tietosuojan asiantuntijoihin tarkemmissa kysymyksissä.
Varmista tietosuoja
- Kaupunki on aina rekisterinpitäjä, vaikka ulkoinen kumppani keräisi tiedon itsenäisesti osana toimeksiantoamme. Asiakastutkimuksessa tulee aina hyödyntää soveltuvaa kaupungin rekisteriselostetetta. Palvelumuotoiluun liittyvässä asiakastutkimuksessa käytetään kaupungin omaa palvelumuotoilun rekisteriselostetta.
- Osallistujilta tulee aina pyytää erillinen suostumus henkilötietojen käsittelyyn. Lähes kaikessa asiakastutkimuksessa käsitellään henkilötietoa. Esimerkiksi kyselyihin vastaamisessa omalla nimellä, haastatteluissa sekä ilmoittautumisessa tutkimukseen, testaukseen ja työpajoihin kertyy henkilötietoa. Kaupungilla on oma ohje suostumuksen pyytämiseen intranetissä (vaatii hel.fi-tunnukset).
- Tiedon käsittelyyn liittyy riskejä, joista tulee sopia projektitiimin ja ulkoisen kumppanin kanssa etukäteen. Sopikaa tiedonhallinnasta – missä tietoa säilytetään ja miten ja kuka sitä voi käsitellä. Varmista, että kumppanin kanssa on tehty käsittelytoimien kuvaus ja tarpeen mukaan täyttäkää se uudelleen. Henkilötietoa sisältävää raakadataa, esimerkiksi haastattelumuistiinpanoja, kyselyaineistoa tai palautteita ei saa jakaa oman projektin ulkopuolelle. Tiedon anonymisoinnista tulee huolehtia. On myös sovittava, milloin kerätyt tiedot poistetaan kokonaan. Tietojen säilytysajasta tulee kertoa osallistujille.
Hel.fi-hankkeen aikana koottiin napakat vinkit ja ohjeet tietosuojan huomioimiseksi asiakastutkimuksessa (ppt, vaatii hel.fi-tunnukset). Ohjeet täydentävät yleisiä tietosuojaohjeita.
Tutustu hel.fi-hankkeen materiaaleihin
Kaupungin hel.fi-sivustouudistuksen aikana 2020-23 tehtiin laajaa ja monipuolista asiakastutkimusta ja käyttäjätestausta kehittämisen jokaisessa vaiheessa. Linkkien takaa löydät hankkeessa laadittuja ohjeita sekä kattavat raportit, joista voit saada apuja ja ideoita omaan projektiisi. Materiaalit vaativat hel.fi-tunnukset.
- Asiakastutkimus
Ohjeet ja vinkit asiakasymmärryksen keräämiseen kehittämisen tueksi (ppt)
- Konseptitestaus
Ohjeet ja pohjat valmiin konseptin testaamiseksi loppukäyttäjillä (ppt).
- Toteutuksen testaus
Ohjeet ja esimerkit toteutuksen testaamiseen ja palautteen keräämiseen loppukäyttäjiltä (ppt).
- Asiakastutkimusraportit
Palvelumuotoiluvaiheen asiakasymmärryksen ja nykytilan kartoitusten teemakohtaiset raportit on koottu Confluenceen.
- Käyttäjätestausraportit
Teemasivujen konseptien ja toteutusten testausraportit on koottu Confluenceen.
Kaipaatko tukea?
1. Tutustu ensin tämän sivuston materiaaleihin.
2. Jos kaipaat apua, ota yhteyttä Kehittämisen tukeen!
3. Neuvomme sinua eteenpäin ja sovimme tarvittaessa tapaamisen kanssasi.