Kehittämisen tuotokset
Tuoteomistajana sinun kannattaa varmistaa, että projektin vaiheet ja päätökset tallennetaan. Tälle sivulle on koottu tietoa tyypillisistä tuotoksista ja vinkkejä oikean dokumentaatiotason löytämiseen.
Mitä tuotokset ja dokumentaatio tarkoittavat?
Projektin aikana kertyy paljon tietoa ja päätöksiä, ja tuoteomistajana tehtävänäsi on varmistaa, että nämä tallennetaan tuotoksiksi eli dokumentaatioksi. Tuotoksia voidaan toteuttaa sekä hankkeen aikana, että sen lopussa. Hankkeiden aikana ihmiset vaihtuvat ja dokumentaatio on tapa siirtää tietoa eteenpäin.
Panosta dokumentaatioon.
Mieti tarkkaan mistä dokumentaatiosta on hankkeellesi hyötyä ja jos budjetti on pieni, ei dokumentaatioon aina voida panostaa. Älä kuitenkaan vaaranna seuraavaa vaihetta puutteellisella dokumentaatiolla.
Väli- ja lopputuotoksista sopiminen
Määrittele yhdessä projektitiimin kanssa, millä dokumentaatioilla eli väli- ja lopputuotoksilla tavoitteisiin pääsemistä parhaiten edistetään. Esim. tarvitaanko lisää ymmärrystä ratkaisun suunnasta ja tavoitteista vai onko syytä keskittyä ratkaisun toteutustavan ja yksityiskohtien hiomiseen.
Muistakaa sopia yhdessä tuotosten laajuudesta sekä niihin liittyvistä odotuksista ja valinnoista epäselvyyksien välttämiseksi. Esim. otsikkotason kuvaus ”prototyyppi” ei yksin riitä kertomaan, minkä tasoista tuotosta odotetaan tai ehdotetaan – ja mitä valittu tuotos mahdollistaa. Pyydä konkreettisia esimerkkejä ja kerro mitä tuotoksen tulee mahdollistaa! Vaihtoehtoisia toteutustasoja on erilaisia ja niitä kannattaa hyödyntää aina tilanteen mukaan.
Tyypillisiä väli- ja lopputuotoksia
Ylätason kuvaus
Kaavio tai kuvakäsikirjoitus, joka antaa kokonaiskuvan palvelusta:
- Mitä asiakas kohtaa eri vaiheissa (ennen / aikana / jälkeen)?
- Mitä tapahtuu henkilöstön toimesta?
- Mitkä järjestelmät liittyvät keskeisesti kokonaisuuteen?
Tyypilliset tavoitteet:
- Hahmottaa palvelukokonaisuus.
- Tuottaa ideoita verrattain nopeasti.
- Tunnistaa katkoskohtia ja uudistustarpeita
- Osallistaa ja yhteiskehittää
- Innostaa uusiin mahdollisuuksiin.
- Viestiä palvelun kokonaiskuvasta ja keskeisistä palvelupoluista kohderyhmille, jotka eivät tunne aihetta syvällisesti.
Yksityiskohtainen kuvaus
Suurehko kaavio, joka antaa kokonaiskuvan palvelusta, koostaen samalla laadullisen ja määrällisen tutkimuksen oppeja:
- Mitä asiakas kohtaa eri vaiheissa (ennen / aikana / jälkeen)?
- Mitä asiakas tuntee, näkee, ja tekee eri vaiheissa?
- Entä henkilöstö?
- Mikä rooli järjestelmillä ja mahdollisilla tukitoiminnoilla on onnistuneiden asiakaspolkujen takaamisessa?
Tyypilliset tavoitteet:
- Kartoittaa nykytilaa tai tavoiteltua, ideaalista tilaa perusteellisemmin.
- Tunnistaa pullonkauloja ja mahdollisuuksia.
- Tunnistaa isoon uudistukseen liittyviä riippuvuussuhteita (asiakkaat, henkilöstö, tekniset valinnat, prosessit) ennakkoon.
- Toimia kehitystiimin ja tuoteomistajan yhteisenä, elävänä dokumentaationa.
Alustava määritelmä käyttäjistä
Sanallinen listaus, esim.:
- Kuvaus käyttäjäryhmistä otsikkotasolla
- Alustavia muistiinpanoja tarpeista/tarpeet aikaisempiin löydöksiin perustuen
- Alustava arvio kohderyhmien koosta
Tyypilliset tavoitteet:
- Mahdollistaa osallistujien rekrytointi asiakasymmärryksen syventämiseksi
- Keskustella määritelmien pätevyydestä ja kattavuudesta
Validoidut asiakasprofiilit
Tarinallistettu kuvaus keskeisistä asiakkaista / käyttäjistä, esim:
- Käyttäytyminen (tarpeet, esteet)
- Toiminnan motiivit ja motivaatio (arvot, kiinnostuksen kohteet)
- Sosiodemografiset tekijät (jos olennaisia)
- Arvio kohderyhmän koosta
Tyypilliset tavoitteet:
- Koostaa ja viestiä laadullisen ja/tai määrällisen tutkimuksen tuloksista
- Herättää käyttäjät henkiin ja vahvistaa empatiaa kehittämisen eri vaiheissa asiakaslähtöisyyden mahdollistamiseksi
- Toimia konseptoinnin ja priorisoinnin tukena
Viralliset asiakassegmentit ja käyttäjäroolit
Toiminnan järjestämisen ja ohjaamisen kannalta sovitut asiakassegmentit tai ohjelmistokehityksen määritelmät, esim.:
- Käyttäjätarinakuvaukset Jiran kehitystikeissä
- Asiakaspalvelun asiakassegmentit
- Toimintasuunnitelmien asiakasryhmät
Tyypilliset tavoitteet:
- Ohjelmistoon tarvittavien käyttäjäroolien ja käyttöoikeuksien hahmottaminen
- Toteuttaa jatkuva seuranta esim. verkkoanalytiikan ja osallistamisen kautta
- Varmistaa palvelujen ja toiminnan kohdentaminen erilaisille asiakkaille
Inspiraationa toimivat suunnitteluajurit
Kuvaus suunnittelua ja konseptointia ohjaavista laadullisista prioriteeteista, esim.:
- Sanalliset kiteytykset (esim. 3-6 prioriteettiä) – mikä saa käyttäjät sitoutumaan juuri tähän ratkaisuun?
- Havainnollistavat esimerkit
Tyypilliset tavoitteet:
- Oppien priorisointi ja kiteyttäminen
- Konseptin arviointikriteereistä sopiminen
- Pidemmän aikavälin tavoitetilan hahmottelu
- Palvelun ainutlaatuisen arvon tunnistaminen ja sanoittaminen
Arviointikriteereinä toimivat suunnitteluajurit
Kuvaus suunnittelua ohjaavista laadullisista prioriteeteista, esim.:
- Sanalliset kiteytykset (esim. 3-6 prioriteettiä)
- Havainnollistavat esimerkit (mm. validointiin perustuen)
- Mittarit ja indikaattorit
Tyypilliset tavoitteet:
- Yhteisistä valinta- ja arviointikriteereistä sopiminen
- Oppien tarjoaminen muodossa, joka tukee suoraan suunnittelua ja päätöksentekoa
- Vaikuttavuuden ja kehittämisen arviointi suhteessa tavoitteisiin
“Välähdyksiä” tulevasta
Suuntaa antava hahmotelma, esim.:
- Keskeisestä näkymästä tai vuorovaikutuksesta
- Tavoitellusta ilmeestä, liikekielestä, tai tunnelmasta
- Tavoitellusta sisällön äänensävystä
Tyypilliset tavoitteet:
- Inspiroida
- Herättää keskustelua
- Konkretisoida sanallisia kuvauksia
- Asiakasymmärryksen kääntäminen suunnitteluratkaisuiksi
Luonnoksia keskeisistä käyttöpoluista
Kaavio tai näköisversioita esim.:
- Keskeisistä käyttöpoluista ja toiminnallisuuksista
- Sivujen ja sisältöjen ryhmittelystä ja hierarkiasta
- Keskeisistä, visuaalista ilmettä koskevista valinnoista
Tyypilliset tavoitteet:
- Käyttökokemuksen hiominen
- Käytettävyyden huomioiminen
- Toimintalogiikan varmistaminen asiakkaiden, sisäisten prosessien, ja toteutettavuuden kannalta
- Ratkaisujen validointi loppukäyttäjien kanssa
Tuotantovalmiit käyttöliittymäsuunnitelmat
Tarkat tuotantovalmiit käyttöliittymäkuvat dokumentoituna (esim. kehitystikettien yhteyteen).
Tyypilliset tavoitteet:
- Ohjelmistokehitys
- Omien, ylläpidettävien komponenttien määrittely (niiltä osin, miltä HDS, Helsinki Design System ei tarjoa yhteistä, keskitetysti ylläpidettävää tyylimääritelmää tai käyttöliittymäkomponenttia)
“Mock-up, rautalanka, karvalakkiversio, low-fi”
Viitteellinen ja rajattu varhaisen vaiheen kuvaus, joka on:
- Karkea luonnos
- Interaktiivinen niiltä osin, kuin nähdään tarpeelliseksi oppimisen kannalta
- Ulkoasultaan ja sisällöltään viitteellisempi
Tyypilliset tavoitteet:
- Vaihtoehtojen nopea tunnustelu ja iterointi
- Ideoiden havainnollistaminen, mm. käyttäjien kanssa keskustellessa
- Ratkaisujen validointi
High fidelity tai visioprototyyppi
Rajattu, varhaisen vaiheen kuvaus, joka on:
- Interaktiivinen niiltä osin, kuin nähdään tarpeelliseksi oppimisen kannalta
- Ulkoasultaan ja sisällöltään viimeistellympi
Tyypilliset tavoitteet:
- Tuotevision konkretisointi käytäntöön
- Sisäinen myyntityö ja tavoitteiden viestintä
- Käyttökokemuksen ja käytettävyyden validointi
- Vaihtoehtojen verrattain nopea tunnustelu ja iterointi
Julkaisualustaa hyödyntävä prototyyppi tai demo, PoC
Käyttöliittymää ja asiointipolkuja simuloidaan helposti käyttöön otettavalla alustalla tai valmiissa julkaisujärjestelmässä hyväksyen toistaiseksi rajatut vaikutusmahdollisuudet mm. ilmeeseen ja toiminnallisuuksiiin
- Tuottaa toiminnallinen (ohjelmoitu) demoversio kustannustehokkaasti
- Tutkia sisällönhallinta-/julkaisualustan soveltuvuutta ja tarjoamia mahdollisuuksia
- Saada sisällöntuotanto käyntiin varhaisessa vaiheessa
Alustava työlista/käyttäjätarinakartta
Esitysmateriaalissa tai muussa muokattavassa muodossa oleva kooste (esim. Powerpoint, Trello-taulu, Miro-taulu, Excel-taulukko…), josta löytyvät:
- Validoidut ratkaisun käyttäjäroolit
- Keskeiset käyttäjätarinat
- Alustavat kuvaukset mahdollisista toiminnallisuuksista (ja sisällöistä)
- Alustava priorisointi (esim. kriittinen, harkintaan, jätetään pois) ja ensijulkaisun rajaus
- Alustava ryhmittely (esim. hierarkian tai tarinoiden välisen riippuvuussuhteiden mukaan)
Tyypilliset tavoitteet:
- Kiteyttää kertyneet opit jatkotyöstössä helpommin hyödynnettävissä olevaan muotoon
- Valmistautua MVP (minimum viable product) julkaisun laajuuden tarkempaan määrittelyyn
Kehitystiimin aktiivisessa käytössä oleva kehitysjono
Valikoituun yhteiskäyttöiseen työkaluun / tauluun luodut tiketit(työtehtäväkuvaukset), josta löytyvät muokattavassa muodossa:
- Tiketit (ml. valmiin määritelmä – “definition of done” – kuvaus, mahdolliset linkit tarvittaviin aineistoihin)
- Järjestys / tunnisteet, josta käy ilmi lähiaikoina työstettäviksi sovitut tiketit
- Järjestys / tunnisteet, josta käy ilmi tehtävän luonne (esim. epic, käyttäjätarina, tehtävä, bugi, muu asia)
- Vastuuhenkilöt
Tyypilliset tavoitteet:
- Teknisen toteutusvaiheen valmistelu ja edistäminen
- Mahdollistaa tehokas, itsenäinen edistäminen (ml. edistettäviksi sovittujen tehtävien poimiminen jonosta)
- Mahdollistaa yhteiskatselmoinnit
- Ylläpitää ajantasaista tilannekuvaa
- Sopia yhdessä yksityiskohtaisemmista priorisoinneista
Sprintissä luotu konsepti
1–2 viikon intensiivisen yhteistyöstön aikana luotu kuvaus, joka koostuu usein proto- ja/tai esitysmateriaalista:
- Oppimistavoitteet (ml. tavoitteet / työhypoteesit, laajuus / rajaus)
- Prototyypit (ml. validoinneissa käytetyt / iteroidut kuvaukset)
- Konseptin kiteytys (mihin ratkaisuun / suosituksiin validointien kautta päädyttiin)
- Konseptin toteutettavuus (listaus toteutusta edistävistä ja estävistä tekijöistä)
Tyypilliset tavoitteet:
- Kiteyttää ja validoida mahdollinen kehityssuunta nopeasti
- Antaa eväitä tehdä päätös, onko konseptin jatkotyöstöön riittävät edellytykset olemassa vai ei
Kokonaisvaltaisen palvelu-uudistuksen konsepti
Useamman viikon tai kuukauden aikana muodostettu, validoitu näkemys:
- Asiakasymmärrysraportti (ml. teemakuvaukset, käyttäjäprofiilit, tyypilliset palvelupolut, nykytilan analyysi)
- Konseptikuvaus (ml. visio – tavoitteet – mittarit, laajuus/rajaus, tavoitetilan service blueprint)
- Prototyypit (ml. käyttäjätarinat, kuvaukset keskeisistä käyttöliittymäpoluista)
- Sisältökonsepti (ml. kulmakivisisällöt, sivurakenne, sisältötyypit)
- Arkkitehtuurikuvaukset
Tyypilliset tavoitteet:
- Luoda selkeä, yhteinen näkemys tavoitetilasta
- Antaa lausunto ja riittävät eväät tehdä päätös, onko konseptin jatkotyöstöön riittävät edellytykset olemassa vai ei
- Tarjota ohjaavaa aineistoa viestintään ja/tai toteutuksen valmisteluun
Sprintissä luotu tuotevisio
1–2 viikon intensiivisen yhteistyöstön aikana luotu kuvaus, joka koostuu usein demo- ja/tai esitysmateriaalista:
- Ymmärrysvaiheessa kerätyt ideat tuotteen suunnasta, arvolupauksesta ja keskeisistä ominaisuuksista ja sisällöistä
- Muutosajurit (erit. mitkä ovat toimintaympäristö jatkossa muokkaavat, kriittiset tekijät)
- Kiteytys priorisoiduista ratkaisuista (esim. kevyet storyboardit, esimerkinomaiset käyttöliittymähahmotelmat, ylätason arkkitehtuurikuvaukset)
- Keskustelu opeista (miten näkökulma muuttui)
Tyypilliset tavoitteet:
- Inspiroida, herättää keskustelua
- Ravistella olettamuksia
- Irrottautua hetkellisesti mm. teknologian tai organisaation myötä aiheutuvista nykyisistä rajoitteista
Pidemmän aikavälin kehitystä viitoittava tuotevisio
Useamman viikon tai kuukauden aikana muodostettu, validoitu näkemys:
- Muutosajurit (erit. mitkä ovat toimintaympäristöä jatkossa muokkaavat, kriittiset tekijät)
- Tavoitetilan kuvaus (ml. inspiroivat/tarinalliset esimerkit, suunnitteluajurit, mittarit, alustavat tavoitetasot)
- Tiekartta (1-5 vuoden päähän katsova kuvaus, jossa keskeiset virstanpylväät ja onnistumisen edellytykset ovat tunnistettu)
- Kokonaisaikataulu (vaiheet palasteltu todennäköisiksi paloiksi)
- Reunaehdot ja riskit (esim. skenaariot, tekniset edellytykset, ..)
Tyypilliset tavoitteet:
- Luoda selkeä, yhteinen näkemys pidemmän aikavälin tavoitetilasta
- Varmistaa, että päivittäiset ja viikottaiset “pienet askeleet” vievät yhteistä tavoitetilaa kohti
- Ennakoida ja valmistella isompia muutos- ja/tai resursointitarpeita ajallaan
Rajattu pilotointi testikäyttäjien kanssa
Rajattu, sovituille testikäyttäjille tai kokeilujoukolle julkaistava toiminnallisuus, palvelu tai ratkaisu:
- jolla on selkeä rooli kaupungin palveluiden ja digikanavien kehittyvässä kokonaiskuvassa
- jonka rajattuja, testaukseen valittuja toiminnallisuuksia voidaan nopeallakin tahdilla muuttaa testikäyttäjien palautteen pohjalta
- jolla on selkeä pilottivaiheen resursointi ja oppimissuunnitelma (ml. vaiheet, vastuut, tiedottaminen, hyväksymiskriteerit)
- joka hyödyntää mahdollisilta ja tarvittavilta osin mm. kaupungin tarjoamia rajapintoja
- joka on läpäissyt / on valmistelussa tarvittavia auditointeja varten
Tyypilliset tavoitteet:
- “Heavy user” -käyttäjäryhmien osallistaminen ja sitouttaminen
- Teknisten toteutustapojen testaaminen ja riskien hallitseminen
- Nopea, tavoitteellinen oppiminen
“Beta-tason” julkaisu uudesta tai uudistetusta palvelusta
Julkaisuvalmis palvelu:
- jolla on selkeä rooli kaupungin palveluiden ja digikanavien kehittyvässä kokonaiskuvassa
- jonka toiminnallisuus kattaa vain kriittisimmät, ei kaikkia odotettavissa olevia ominaisuuksia
- jolla on selkeä käyttöönottosuunnitelma (ml. vaiheet, vastuuhenkilöt, tiedottaminen, järjestelmätuki, hyväksymiskriteerit)
- hyödyntää yhteisiä HDS (Helsinki Design System)-komponentteja
- kytkeytyy tarvittavilta osin mm. kaupungin tarjoamiin rajapintoihin
- on läpäissyt auditoinnit (tietoturvatarkastus, tietosuojatarkastus, saavutettavuusauditointi)
- mahdollistaa oppien kerryttämisen (esim. verkkoanalytiikan / minikyselyiden / asiakasosallistamisten avulla)
Tyypilliset tavoitteet:
- Palvelun haluttavuuden ja toimivuuden validointi
- Käyttäjien ja palvelun vuorovaikutuksesta oppiminen
- Toteutustavan testaaminen ja riskien hallitseminen
- Ylläpidettävyyden parantamisen ja nopean julkaisutahdin välillä tasapainottelu