Sisältömuotoilu

Sisältömuotoilu

Sisältömuotoilun ohje auttaa sinua luomaan selkeää, saavutettavaa ja asiakaslähtöistä sisältöä.

Tästä ohjeesta löydät työkaluja sisältömuotoiluun: sisällön suunnitteluun, oikean äänensävyn löytämiseen, uuden sivun rakentamiseen ja hakukoneoptimointiin sekä sisällön testaamiseen ja jatkokehittämiseen.

Piirretty hahmo toimittajanhattu päässä

Ymmärrä ja suunnitteleKirjoita, kuvaa ja karsi Rakenna ja julkaiseTestaa ja jatkokehitä

Ymmärrä ja suunnittele

  • Hel.fi-sivusto suunnitellaan käyttäjälähtöisesti. Yhdistämme sisältömuotoilussa muotoiluajattelun ja viestinnän, jotta saamme työkaluja hyvään verkkoviestintään.
  • Sisällöt suunnitellaan asiakkaiden kanssa yhdessä.
  • Sisältömuotoilu on iteratiivinen prosessi, jossa mm. käyttäjäymmärrys, testaus, data ja sisältöjen jatkokehittäminen ovat arkipäivää.

Tarkoituksena on kehittää käyttäjille hyödyllisiä, kiinnostavia sekä toimivia sisältöjä ja palveluja. Näin myös sisällön tarjoaja hyötyy sisältömuotoilusta.

Sisältömuotoilu sisältää mm.

  • Työskentelyä yhdessä monialaisen tiimin kanssa (substanssin osaajat sekä viestinnän ammattilaiset mukana).
  • Testaamista, iteroimista ja oppimista (tehdään ketterästi ja opitaan koko ajan).
  • Osallistavia menetelmiä ja käyttäjälähtöisyyttä (otetaan myös loppukäyttäjät mukaan suunnittelun ja varsinkin validointiin).
  • Ennakoimista reagoinnin sijaan (katsotaan tulevaan ja keskitytään lähitulevaisuuden asiakastarpeisiin).
  • Luovuutta ja uskallusta (tehdään rohkeasti eri tavalla kuin ennen ja opitaan).

Selvitä, millaista sisältöä käyttäjät etsivät ja mihin tarpeeseen. Luo uutta sisältöä vain, jos sille on käyttäjän näkökulmasta oikeasti tarvetta. Muista tarkastaa ennen uuden sisällön luomista, ettei samaa aihetta jo käsitellä hel.fi:ssä.

Sisältömuotoiluun sopivat samat työkalut, kuin palvelumuotoiluun tai verkkosivujen suunnitteluun.

Miten käyttäjät hakevat asiaa netistä?

Toimi näin:

  • Tee hakusanatutkimus.
  • Tutustu analytiikkaan.
  • Tarkista, mihin uusi sisältö asettuu hel.fi-sisältöarkkitehtuurissa. Näin varmistat, ettei sivuista ole duplikaatteja ja tiedolla on yksi kotipesä. Se ei poista mahdollisuutta linkata sisältöä muualla.
  • Hyödynnä Matomo-työkalua varsinkin erillisivustoilla.
Piirretty hahmo näyttää peukkua

Kriteerit uuden sivun luontiin

  1. Loppukäyttäjällä on selkeä ja tunnistettu tarve sivulle.
  2. Tarve on niin suuri ja tärkeä, että aiheelle tarvitaan oma sivu.
  3. Olet tarkistanut, että sivua ei ole jo olemassa hel.fi:ssä tai kaupungin erillisivuilla.
  4. Sivu asettuu loogiseen paikkaan hel.fi-hierarkiassa.
  5. Sivulla on omistaja (SINÄ!), joka päivittää, optimoi ja rakastaa sivua sen loppuun saakka.

Sisältömuotoilun webinaari

Kerroimme webinaarissa 6.11.2020, mitä sisältömuotoilu tarkoittaa, ja miten kehitetään saavutettavia ja asiakaslähtöisiä sisältöjä. Pääpuhujina vero.fi-uudistuksen Seniha Cihangir ja kela.fi-päätoimittaja Mari Kervinen.

Tallenteen katsominen vaatii hel.fi-tunnukset.

Tutustu hel.fi sisältömuotoilun ohjeisiin!

Placeholder

Kirjoita, kuvaa ja karsi


Tämä ohje syventyy äänensävyn (tone of voice) lisäksi kirjoittamisen vinkkeihin.

Placeholder

Rakenna ja julkaise


Tämä ohje kokoaa yhteen verkkosivun rakentamiseen liittyvät käytännön ohjeet. Lisäksi mukana linkitysohje ja hakukoneoptimoinnin oppaat.

Placeholder

Testaa ja jatkokehitä


Tänne täydentyy ohjeet sisältöjen testaamiseen ja jatkokehittämiseen julkaisun jälkeen.

Katso myös hakukoneoptimoinnin oppaat ja avainsanatutkimus

Placeholder

Sisällöntuottajan SEO-ohje


Tästä ohjeesta löydät parhaita käytäntöjä sisältöjen hakukoneoptimointiin.

Vaatii hel.fi-tunnukset

Placeholder

Tekninen SEO-ohje


Mitä ohjelmistokehittäjän ja ylläpitäjän on hyvä tietää hakukoneoptimoinnista?

Vaatii hel.fi-tunnukset

placeholder

Avainsanatutkimus


Hel.fi-avainsanatutkimusta voit käyttää työkaluna sisältösuunnittelussa.

Vaatii hel.fi-tunnukset

Kaksi piirrettyä hahmoa tervehtii

Pikapalaute

Löysitko tiedon mitä kaipasit? Voit jättää palautetta palvelun toiminnallisuuksista tai kertoa, jos jokin asia ei mielestäsi toiminut tai mennyt aivan nappiin.